onsdag 30. mars 2011

Urettferdig eller rettferdig?

Jeg gir dere nå min mening om hva rettferdighet er. Jeg tror at rettferdighet er at alle deler likt eller at noen får det de fortjener. Her i Norge gir jo vi til de fattige, men i mange land gir de ikke penger i det helle tatt. Det er litt urettferdig for de fattige i de andre landene som ikke får noe. Hvis du går hjem sammen med to til, og en av de andre har penger og kjøper noe til deling men han deler ikke med deg men bare den andre, da er det urettferdig. Men hvis han/hun deler likt så er det rettferdig. Og vis lille broren din ødelegger noe og du for kjeft for det, da er det heller ikke rettferdig. Men vis du har hørt noen si at livet er ikke alltid rettferdig så er det sant. Men hva er forskjellen mellom urettferdig og rettferdig? Jeg tror forskjellen er at når noe er rettferdig så er det bra for alle men vis det er urettferdig så er det bra for andre men ikke for deg. Hvis en god venn av deg mister en far eller mor så er det ikke rettferdig hvis den personen er en snill person. Når du blir mobbet av en gjeng så er det urettferdig for da er det et antall mot en person. Eller at moren din gir en premie til store broren din for alt du har gjort så er det heller ikke rettferdig. Og jeg har opplevd mye at lille broren min slipper unna nesten alt og jeg får kjeft. Det er sykt shipt. Men sånn er livet. Og hvis alt hadde vært urettferdig ville ikke folk likt seg i noen av byene eller hele verden. Så jeg er glad for at folk er rettferdig mot andre og deg selv men da må du være rettferdig tilbake. Men dette var alt for i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar